Uitgever
Uproarious Games
+/- 50
minuten
€40
prijs
1-4
spelers

Speluitleg
Dames en heren, komt dat zien! De kermis komt weer naar de stad. In The Grand Carnival bouwen spelers de meest indrukwekkende kermis die de stad ooit gezien heeft. Je zal de lay-out van de kermis zorgvuldig moeten plannen, attracties bouwen, personeel inhuren en de drukte beheren. Wees gereed, want de trein met funderingstegels is al onderweg!
Elke beurt plaatsen spelers een meeple op een van de nummers 1 tot en met 5 op hun spelersbord. Vervolgens kiezen ze welke actie ze gaan uitvoeren. Het nummer bepaalt de effectiviteit van de actie – en komt pas in de volgende ronde weer beschikbaar – dus spelers moeten goed nadenken over welk nummer ze kunnen gebruiken. Omdat er 5 nummers zijn heb je dus 5 beurten in elke ronde. Elke beurt mag je 1 actie uitvoeren. De acties die je uit kunt voeren zijn:
Plaats een fundering: Kies een funderingstegel van de trein om op je spelersbord te plaatsen. Er ligt een gedekte stapel tegels en 4 open tegels. Hoe hoger het nummer waarop je je meeple gezet hebt, hoe meer tegelopties je hebt. Zo mag je als je je meeple op 1 hebt gezet alleen maar van de gedekte stapel pakken. Elke tegel is een 2×2 raster en bestaat uit looproutes (gras) en bouwplaatsen. Attracties mogen alleen op bouwplaatsen gebouwd worden terwijl gasten alleen maar over het gras mogen lopen. Je moet er dus voor zorgen dat je tegels zo plaatst dat gasten bij alle attracties kunnen komen.
Bouw een attractie: Selecteer een attractie die nog beschikbaar is van de attractiestapel. Attracties hebben een bepaalde grootte en een tetris-achtige vorm. Deze attractie mag je vervolgens op de bouwplaatsen op je kermis plaatsen. Je moet dus wel bouwplaatsen in die specifieke vorm hebben om er een attractie te kunnen plaatsen. Voor een attractie van 5 groot heb je namelijk 5 lege bouwplaatsen in die vorm nodig. Grotere attracties kunnen meer tickets verzamelen (en dus meer punten waard zijn), maar zijn ook moeilijker om te bouwen. Een attractie telt alleen maar mee voor punten aan het eind van het spel als er minstens 1 ticket op ligt. Zorg dus dat je attractie ook bezocht kan worden, anders kun je geen tickets verzamelen.
Verplaats een gast: Als je deze actie uitvoert mag je een gast verplaatsen. Aan het begin van het spel zijn er al 2 gasten bij de ingang van de kermis. Je mag de gasten verplaatsen langs graspaden op je kermisterrein. De maximale afstand die de gast kan bewegen is het aantal dat je met je meeple gekozen hebt. Als een gast naast 1 of meerdere attracties eindigt, mag je een ticket op die attractie(s) leggen. Als beide ingangen leeg zijn mag je een kermisomroeper inhuren. Deze omroepers mag je op een lege grasplaats op je kermis zetten. Ze zorgen ervoor dat je gasten 1 plek verder dan normaal mogen bewegen. Echter mogen gasten niet door omroepers bewegen, plaats ze dus zorgvuldig. Je krijgt extra punten als een gast de hele kermis door is geweest en bovenaan in de tent aankomt!
Na elke actie kijk je of je 1 of meer van de 3 ‘Trick of the Trade’ kaarten hebt voltooid. Dit zijn doelkaarten. Een voorbeeld van een doel is dat je 2 gasten over de helft van je kermis moet hebben (van beneden naar boven). Zodra je een Trick of the Trade voltooid hebt, krijg je de bonus die op de kaart genoemd staat, bijvoorbeeld dat je gasten diagonaal mag bewegen. Je tegenstander heeft dan nog 1 beurt om het doel ook te behalen, anders krijgt diegene de bonus niet.
Na 7 dagen (rondes) eindigt het spel. Spelers krijgen punten voor het hebben van alle verschillende grootte attracties, sets van dezelfde grootte attracties, kermisomroepers, tickets en gasten die helemaal tot aan de tent zijn gekomen. De speler met de meeste punten wint uiteraard het spel!


Beoordeling
Bij het zien van dit spel kwamen we al gelijk in de kermisstemming. De componenten zijn van hoge kwaliteit en zien er erg leuk uit en passen helemaal perfect in het kermisthema. De spelregels zijn erg goed uitgelegd en het is heel snel te begrijpen. Wij zijn normaal niet zo goed met spelregels, maar bij The Grand Carnival raceten we er doorheen.
We vinden pattern-building spellen heel erg leuk en dit spel heeft dat met een aantal andere elementen erg goed gecombineerd. In de 3 acties die je uit kan voeren zitten eigenlijk al 3 hele verschillende spelelementen. Je moet bij de eerste actie namelijk slim tegels leggen. Bij de 2e actie moet je attracties in patronen leggen en bij de 3e actie moet je meeples op een slimme manier bewegen. Dit zorgt ervoor dat elk spelletje weer anders is en het ook niet snel saai wordt.
Er zijn in het spel erg veel componenten aanwezig en het is dan ook wel eventjes uitzoeken. Een inlay in de doos was erg fijn geweest. Helaas kost het nu iets meer tijd om het spel te organiseren en op te ruimen. Daarnaast liggen de componenten nu los in zakjes in de doos. Sommige componenten, zoals de kermisomroeper, zijn wat zwak. Sommige van onze meeples missen dan ook al een arm of been. Dit doet zeker niet af aan hoe het spel er uitziet. Het is echt net alsof je een kermis op tafel hebt!
De eindscore voelde in sommige spelletjes een beetje oneerlijk, we vinden dat je erg veel punten krijgt voor het hebben van alle 5 verschillende attracties, namelijk 22. Als je met je funderingen toevallig net niet uitkomt mis je al deze punten al. We vinden het wel leuk dat je wordt aangespoord om veel verschillende attracties te kopen. Je moet hierdoor echt goed nadenken en plannen. Daarnaast zit er ook behoorlijk wat verschil in de bonussen van de Trick of the Trade kaarten. Een van de kaarten geeft je de bonus dat je altijd de bovenste tegel van de dichte trekstapel mag bekijken. Dit geeft je een enorm voordeel over je tegenstander, terwijl andere bonussen nauwelijks voordeel geven. Het is wel fijn dat je op veel verschillende manieren punten kan scoren en zo je tactiek elk spel weer wat aan kan passen. Je moet tijdens het spelen van dit spel rekening houden met de verschillende manieren waarop je punten kunt scoren en dit maakt het een erg uitdagend spel.


Spelen met 2 spelers
Wij hebben The Grand Carnival tot nu toe alleen nog maar met 2 spelers gespeeld. Dit lijkt ons ook het perfecte spelersaantal. Bij meer spelers moet je iets langer wachten op je beurt, terwijl er aan het spel zelf nauwelijks iets veranderd. Tijdens de ander zijn beurt heb je zelf niets te doen. Wij zijn in zo’n geval altijd snel afgeleid en vinden het daarom ook prima om dit spel gewoon gezellig met 2 spelers te spelen. We vinden het leuk dat er aan elk spelersaantal is gedacht en er zelfs een solo variant te spelen is!
Plus- en minpunten
+ Mooie componenten
+ Verschillende spelelementen
+ Prachtig en vrolijk thema
+ Trick of the Trade kaarten geven een extra doel
+ Hoge herspeelbaarheid
– Sommige componenten breken snel
– Eindscores voelen niet helemaal goed gebalanceerd
– Sommige Trick of the Trade kaarten geven een hele goede bonus
Dit spel is vriendelijk voor review ter beschikking gesteld door de uitgever.