Uitgever
XYZ Game Labs
35
minuten
€45
prijs
2-4
spelers

Speluitleg
In ArchRavels ga jij met andere creatievelingen een vriendschappelijke wedstrijd aan. Om te winnen moet jij de mooiste patronen zien te maken. Dit doe je door garen te verzamelen bij de bazaar en hier beertjes, mutsen, dekentjes, wanten of sjaals van te maken. Deze knutselwerken kan je vervolgens gebruiken om projecten mee te voltooien. Als jij de mooiste projecten kan maken wordt jij de winnaar van de competitie!
Je zet ArchRavels op door het speelbord in het midden te leggen. Op dit speelbord leg je de gedekte stapel garenkaarten, met speciale verzoeken kaarten en gebeurteniskaarten daar doorheen geschud. Aan het begin van het spel leg je gelijk 6 kaarten op de aangegeven plekken neer. Dit vormt het aanbod. Naast het speelbord heb je ook je eigen spelersbord. Dit bord is voor elke speler anders omdat je een bepaald persoon speelt. Op je eigen spelersbord leg je een beer-, want- en sjaalpatroontegel op de lege plekken. Hier staat op wat en hoeveel garen het kost om het object te maken. Je legt ook een kommetje naast het spelersbord waar je je garen in kan bewaren. Aan het begin krijg je 1 garen van elke kleur.
Het doel van het spel is om zoveel mogelijk punten te sparen door voorwerpen te knutselen met garen en daar uiteindelijk projecten mee te voltooien. Op je spelersbord staan 4 verschillende acties die in de basis hetzelfde zijn, maar net iets verschillen per speler. Er zijn 3 fases in het spel die je elke beurt doorloopt.
Fase 1: Actie nemen
Een actie nemen doe je door je actiemarker te verplaatsen naar een leeg veld op je spelersbord. Je kan dus nooit 2x dezelfde actie achter elkaar gebruiken. Je kan hier 4 verschillende acties nemen, namelijk: winkelen, knutselen, ruilen of unieke acties.
Winkelen: Tijdens de winkelactie kan je het aangegeven aantal garenkaarten van het aanbod pakken. Op deze kaarten staat aangegeven welke kleur garen je mag pakken. Deze tokens komen in je kommetje te liggen. Er zijn ook jokerkaarten waarvoor je een garentoken naar keuze mag pakken.
Knutselen: Als je de benodigde garentokens hebt mag je een voorwerp gaan maken. Je mag het aangegeven aantal voorwerpen maken tijdens deze actie. Een voorwerp maak je door de benodigde garentokens in te leveren en het voorwerp uit de voorraad te pakken.
Ruilen: Deze actie kan je gebruiken om een aantal garentokens van dezelfde kleur te ruilen voor garentokens van een andere kleur. Dit kan je doen als je veel van een zelfde kleur nodig hebt en er in de voorraad alleen maar kaarten van een andere kleur liggen.
Unieke acties: Elke speler heeft een set unieke acties. Dit kan zijn dat je 1 keer mag winkelen en gelijk daarna een keer een voorwerp mag maken.
Fase 2: De bazaar aanvullen
Als je kaarten hebt gepakt in de vorige fase moet je de bazaar weer aanvullen. Je doet dit door de lege plekken te vullen met kaarten van de gedekte stapel. Het kan zijn dat er nu gebeurtenis of speciale verzoeken kaarten omgedraaid worden. Op gebeurtenissen staan bepaalde acties die je gelijk uitvoert, zoals het afleggen van een garentoken. Speciale verzoeken zijn vergelijkbaar aan projecten en moet je zelf pakken of aan de tegenstander geven. Elke speler heeft een favoriet speciaal verzoek, als je deze weet te vinden en vervullen krijg je daar extra punten voor.
Fase 3: Aanvulacties nemen
Tijdens deze fase mag je projecten voltooien door de benodigde voorwerpen er voor in te leveren. Projecten leveren meer punten op dan de voorwerpen die je er voor nodig hebt. Ook mag je hier een patroontegel opwaarderen. Dit doe je door de kosten van de tegel te betalen en de tegel vervolgens om te draaien. Dit zorgt ervoor dat het maken van een voorwerp voortaan makkelijker is.
Het spel is afgelopen als er minder dan 3 projectkaarten in het aanbod liggen. Je mag dan je beurt afmaken en alle andere spelers mogen hun garen gebruiken om nog 1 voorwerp of speciaal verzoek te voltooien. Nu tel je het aantal punten van je project en voorwerpen bij elkaar op en trekt daar onvoltooide speciale verzoeken en overgebleven garen van af. Degene met de meeste punten wint het spel.


Beoordeling
Sommige order completion spellen kunnen erg repetitief voelen. In sommige gevallen ben je echt alleen maar spullen aan het verzamelen om uiteindelijk een project te kunnen voltooien. Dit is bij ArchRavels niet het geval. Je hebt te maken met verschillende spelelementen en voert iedere beurt weer een andere actie uit. Daarnaast kun je verschillende projecten kiezen om te voltooien. Dit zorgt voor veel variatiemogelijkheden. Dit is wat ons betreft echt een pluspunt aan ArchRavels. Een ander pluspunt is de interactie tussen spelers. In de basis heb je al interactie door het take that element waarbij je net de juiste kaart voor elkaars neus weg kunt pakken. Daarnaast zorgen de eventkaarten er ook voor dat je elkaar soms garen moet geven of dat andere spelers garen af moeten leggen. Er zit zowel positieve als negatieve spelersinteractie in ArchRavels. Wat ons betreft zit hier een goede balans in en voelt de interactie in ArchRavels niet als pesten.
Wat ons ook opviel is de grote diversiteit in de karakterborden. ArchRavels laat zien dat iedereen creatief bezig kan zijn met haken. De kaarten zien er dus niet alleen erg leuk uit, maar hebben ook een mooie boodschap. Hier is goed over nagedacht. Toch hebben de karakterborden ook een minpunt, ze zijn namelijk niet goed gebalanceerd. Sommige karakters hebben sterkere eigenschappen dan anderen. Dit kan tijdens een potje ArchRavels soms nog wel oneerlijk voelen. Verder is het erg leuk dat er veel verschillende karakterborden zijn, dit verhoogt de herspeelbaarheid namelijk ontzettend! Ieder karakterbord biedt weer nieuwe mogelijkheden en zorgt ervoor dat je een nieuwe strategie kunt volgen.
ArchRavels heeft ons positief verrast en zal zeker in onze collectie blijven. Het spel is simpel genoeg om met beginnende spelers en misschien zelfs kinderen te spelen, maar het biedt ook genoeg opties voor ervaren spelers. ArchRavels heeft dus zeker potentie om vaker op tafel te komen. ArchRavels is erg leuk en daarnaast wil je dit spel sowieso al hebben voor de prachtige artwork en insert!


Spelen met 2 spelers
ArchRavels heeft aparte regels voor 2 spelers. Zo heb je minder projectkaarten en ook minder garen- en eventkaarten. Dit is gedaan zodat het spel even snel klaar is als een spel met meerdere personen. Natuurlijk speel je zoals gewoonlijk ook wat sneller door omdat je sneller aan de beurt bent. Wij denken dat het spel met 2 hierdoor net wat leuker is dan met meer.
Plus- en minpunten
+ Leuk thema
+ Veel toevoegingen voor herspeelbaarheid
+ Interactie
– Relatief weinig diepgang
Bezoek de website:
of:
Dit spel is vriendelijk voor review ter beschikking gesteld door XYZ Game Labs.